Kobiety w przestrzeni publicznej – sukcesy rzadko dostrzegane na zewnątrz

Na czele dwóch największych ugrupowań w niedawno zakończonej kampanii wyborczej do Parlamentu stały kobiety. Partie i komitety chętnie i głośno chwaliły się, że mają wiele pań na „jedynkach”, że kobiety zajmują kilkadziesiąt procent miejsc na ich listach. W Sejmie VIII kadencji w sejmowych ławach zasiądzie 120 posłanek. Tym samym, po raz pierwszy w historii panie będą stanowić więcej niż 25% składu izby niższej. To wciąż mniej niż ustawowe kwoty na listach wyborczych (35%), ale z każdymi kolejnymi wyborami tendencja jest wzrostowa. Widać wyraźnie, że wyborcy coraz chętniej głosują na bardziej wyważonych kandydatów – chętniej głosują na kobiety.

Współcześnie kobiety coraz lepiej radzą sobie nie tylko w polityce, ale także w biznesie czy nauce. Panie odważnie stawiają na rozwój kariery zawodowej i niejednokrotnie odnoszą spektakularne sukcesy. Niestety, rosnącej roli kobiet w wielu dziedzinach życia wciąż nie widać na najwyższych szczeblach kierowniczych uczelni, przedsiębiorstw czy instytucji.

Dlaczego ten temat jest tak istotny, by poruszyć go na blogu branży Public Relations?

Nasze postrzeganie rzeczywistości w ogromnym stopniu jest kształtowane przez media. A jak wynika z badania przeprowadzonego w 2013 r. przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, „Wizerunek kobiety w przekazie telewizyjnych serwisów informacyjnych”, ponad 75% ekspertów prezentowanych w mediach to mężczyźni. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku największych kongresów i konferencji, gdzie panie stanowią zaledwie kilkanaście procent prelegentów, a do wielu dyskusji w ogóle nie są zapraszane. Kiedy podczas jednego z paneli dyskusyjnych Forum Ekonomicznego w Krynicy, w którym uczestniczyło siedmiu mężczyzn, zadałam prowadzącemu pytanie o brak obecności kobiet w dyskusji, w odpowiedzi usłyszałam: „Nie chodzi o to, aby była tu kobieta, ale ktoś kompetentny i mający coś do powiedzenia”.

Rzeczywiście. Nie chodzi o „kwiatki do kożucha” czy „paprotki”, ale o sposób myślenia o życiu społecznym, politycznym i gospodarczym, w którym kobiety uczestniczą w takim samym stopniu jak mężczyźni. Chodzi o to, by postrzeganie rzeczywistości nie było jednowymiarowe. Chodzi o różnorodność, która przyczynia się do bardziej efektywnego i zrównoważonego rozwoju. Dlatego w przestrzeni publicznej żadna z płci nie powinna być pomijana.

Pomimo wielu przeciwieństw i trudności, kobiety coraz częściej odnoszą sukcesy nawet w branżach tradycyjnie postrzeganych jako zdominowane przez mężczyzn. Jak wynika z najnowszego raportu Instytutu Innowacyjna Gospodarka „Kobiety w finansach”, w Polsce panie dwa razy częściej niż na świecie zajmują stanowiska CEO w branży finansowej. Wciąż jednak stanowią tylko 9,8% wszystkich prezesów oraz zaledwie 16,8% członków zarządów firm i instytucji tego sektora.

Sytuacja marginalizowania kobiet w przestrzeni publicznej nie ulegnie samoistnie zmianie. Potrzebne są działania, które przyczynią się zarówno do zmiany mentalności, jak również samego wizerunku pań. Kobiety powinny być postrzegane przez pryzmat swoich kompetencji, profesjonalizmu i eksperckości. Dopiero wtedy ich głos będzie lepiej słyszalny, a sukcesy bardziej dostrzegane.

W odpowiedzi na te wyzwania, w 2014 r. zdecydowaliśmy się powołać do życia inicjatywę „Znane Ekspertki” – projekt, mający na celu prezentować i promować kobiety, które dzięki ciężkiej pracy, posiadanym kompetencjom i doświadczeniu oraz ogromnej wiedzy od lat budują sukcesy różnych organizacji i sektorów gospodarki. Stworzona w ramach tej inicjatywy interaktywna baza ekspertek zawiera informacje i kontakty już do ponad 400 kobiet ze świata biznesu, nauki, NGO i administracji publicznej. Dzięki tej bazie organizatorzy konferencji oraz przedstawiciele mediów mają ułatwiony kontakt do kompetentnych i przygotowanych do wystąpień publicznych ekspertek. Poprzez ten projekt budujemy wizerunek kobiet jako „kompetentnych i mających coś do powiedzenia” osób.

„Znane Ekspertki” nie mają na celu tylko i wyłącznie promowania kobiet. Nie chodzi o to, by proporcje płci ekspertów występujących w mediach czy na kongresach całkowicie się odwróciły, bo wtedy prezentowana rzeczywistość również byłaby jednowymiarowa. Celem projektu jest zmiana sposobu myślenia, zmiana powszechnego wyobrażenia i zbudowanie nowego wizerunku eksperta. Chcemy, by o eksperckości decydował przede wszystkim zestaw konkretnych cech, wiedza, profesjonalizm i kompetencje. I chociaż mam świadomość, jak dużo pracy jeszcze przed nami, wierzę, że warto ten projekt rozwijać i zmieniać rzeczywistość. Wierzę, że wizerunek eksperta nie musi być determinowany przez płeć.

Joanna Pruszyńska-Witkowska, Prezes Headlines Porter Novelli, inicjatorka projektu „Znane Ekspertki”.

Ze względu na szczególne zasługi w promowaniu przedsiębiorczości kobiet w ramach projektu „Znane Ekspertki”, Joanna Pruszyńska-Witkowska została odznaczona prestiżowym tytułem Człowieka Roku w kategorii „Człowiek Rozwoju Przedsiębiorczości Kobiet w Polsce” podczas gali z okazji 16. urodzin magazynu Brief, 28 października 2015 r.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Reklamy
%d blogerów lubi to: